//
The Earth may want to be like it was before existing

[Ongoing project]

Sin título-1

Sin título-2

‘The Earth may want to be like it was before existing’ documents two actions in distant latitudes and contrasted landscapes -Western Sahara and Iceland-, both characterized by the tension of a border. In the first case, the border is political and bloody (a wall extending more than 2750km, resulting from a colonial geopolitical conflict that has not yet been resolved for more than 40 years). The second case, it is the natural separation (or encounter) between the Atlantic and North American tectonic plates. The camera captures landscapes composed by sand and ice masses, dotted by rock shadows and ash traces; solid and peaceful volumes, showing no trace of human presence, apparently disconnected of all history and chronological time. In both contexts, Amaia Molinet traces a line in the earth. In the dunes of the Sahara with her body dressed in a melhfa nila, dragging herself through the sand; in Iceland, lighting a line of fire in the site of the fault, in the midst of the cold. […]

‘The Earth may want to be like it was before existing’ documenta dos acciones en latitudes lejanas y paisajes contrapuestos -Sáhara Occidental e Islandia- pero caracterizadas ambas por la tensión de la frontera. En el primer caso, política y sangrienta (un muro de más de 2750km, fruto de un conflicto geopolítico de origen colonial, no resuelto y obviado por las potencias políticas por más de 40 años); en el segundo, la división natural (o punto de encuentro) entre la placa continental Atlántica y Norteamericana. Las fotografías retratan paisajes compuestos por masas de tierra y hielo, moteadas por sombras de rocas en la arena y lineas de ceniza en la nieve; volúmenes sólidos y tranquilos, sin rastro de presencia humana, ajenos aparentemente a toda historia y tiempo cronológico. En ambos contextos, Amaia Molinet traza una línea en la tierra. En las dunas del Sáhara, con su propio cuerpo ataviado de una melhfa nila, arrastrándose por la arena; en Islandia, prende una línea de fuego en el lugar de la falla, en el paisaje helado. […]

Julia Morandeira, 2016

10Two-channel HD Video installation 10,05′ (2016)
Instalación Video bicanal HD  10,05′ (2016)

 

Installation: Methacrylate, volcanic stones and candle, overall dimensions variable (2016)
Instalación: Metacrilato, piedras volcánicas y vela, dimensiones generales variables (2016)volcanic-stones

bilbaoarte-expo-view

 

 

2frame
frame-island
Ætli jörðin vilji vera eins og hún var áður en hún var til
Three photographic prints on hahnemühle smooth paper 105 x 70 cm each
Tres impresiones fotográficas en papel hahnemühle 105 x 70 cm cada una

 

6frame
frame-sahara
من الممكن ان لارض تتمنى ان تكون كما
كانت قبل وجودها
Three photographic prints on hahnemühle smooth paper 105 x 70 cm each
Tres impresiones fotográficas en papel hahnemühle 105 x 70 cm cada una

 

sahis

Provisional display for a collective show.
Display provisional para una exposición colectiva.

 

Project supported by Navarra Culture Department  2016.
Proyecto financiado por el Departamento de Cultura del Gobierno de Navarra  2016.

Comments are closed.